پنجشنبه , مرداد 25 1397
صفحه نخست / پرسش و پاسخ / احکام شرعی / خشم و غضب ـ راهکار، درمان

خشم و غضب ـ راهکار، درمان

خشم و غضب همواره از طرف عالمان دینی نکوهش شده و این فعل شیطانی را مذمت نموده اند. آتش غضب نیز مثل شعله های سوزان، خانمان برانداز بوده زیرا بنیان آدمی را متزلزل کرده و شخص را از انسانیت بدور و اخلاق رحمانی را سلب میکند. شخص خشمگین هیچ چیزی را درک نکرده و اختیار دست و پا و گوش و زبانش در دستانش نبوده و کنترل اوضاع از دایره ی اختیار وی خارج میگردد. اینچنین است که پیامبر عظیم الشأن اسلام میفرمایند: «الغَضَبُ یُفسِد الایمانَ کما یُفسِدُ الصَّبِرُ العَسَلَ» یعنی: خشم باعث فاسد شدن ایمان میشود همچنان که صَبِر (گیاهی است با گلهای زرد یا قرمز، که عصاره ی تلخ آن جنبه ی دارویی دارد) باعث فاسد شدن و خراب شدن عسل میگردد. تباهی ایمان و فساد آن زخمی نیست که به این آسانی ترمیم یافته و شخص بلافاصله بهبود یابد.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم در حدیث دیگری میفرماید: «الغضبُ جَمرَةٌ فِی قَلبِ ابن آدم» یعنی خشم در قلب فرزندان آدم (انسانها) مانند زغال است که باعث سیاهی و تاری قلب میشود. پس طبق احادیث فوق، خشمناک نشدن و یا کنترل خشم در مواجهه با آن، امریست ضروری و حیاتی که انسان را از ورطه ی هلاکت نجات داده و ابن آدم را به فلاحت نزدیک میکند. در مورد کنترل خشم و غضب، خداوند نیز در آیه ی 134 سوره ی آل عمران در توصیف محسنین چنین میفرمایند: «الَّذِينَ يُنفِقُونَ فِي السَّرَّاء وَالضَّرَّاء وَالْكَاظِمِينَ الْغَيْظَ وَالْعَافِينَ عَنِ النَّاسِ وَاللّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ» یعنی: آن کسانی که در توانگری و تنگدستی انفاق میکنند و خشم خود را فرو میبرند و از مردم گذشت میکنند و خداوند نیکوکاران را دوست میدارد. آنچه که از این آیه بدست میآید، فروبردن خشم، یکی از گزینه های احسان بوده و خداوند متعال نیز در چند آیه ی بعد، کسانی که متصف به این صفات کریمه هستند را مورد تمجید قرار داده و وعده ی بهشت را بدیشان میدهد. (رزقنا الله).
لقمان حکیم برای فرزندش گفت: ای پسرم! فراموش کن کار کسی را که به تو بدی کرد و فراموش کن کار خوبی را که به دیگران کردی. قطعاً فراموش کردن بدیهای دیگران نیز یکی از راههایی است که انسان را از خشم بی نیاز کرده و آسایش وی را فراهم میسازد. در حدیثی مشابه به گفته ی لقمان، پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم در مورد فرو نشاندن غضب اینچنین میفرماید: «الغَضَبُ مِنَ الشیطانِ والشیطانُ خُلِقَ مِنَ النّارِ، وَ المَاءُ یُطفِئُ النّارَ فَاذا غَضِبَ اَحَدُکُم فَلیَغتَسِل» یعنی: کینه و خشم از شیطان است و شیطان از آتش خلق شده است و آب نیز آتش را خاموش میکند، پس وقتی که یکی از شما خشمگین شود، غسل بگیرد. با اغتسال و جاری ساختن آب بر بدن در این حالت، لهیب و شعله های زبانه کشیده ی خشم، فرو نشسته و انسان به خود آمده و اندکی از عقل خود استفاده مینماید و درباره ی کارهای کرده و کارهایی که میخواست بکند، میاندیشد. عقل، وی را به درستی هدایت میکند. در ضرب المثلی آورده اند: «لا تَعُدَّ نَفسَکَ مِنَ النّاسِ مَا دامَ الغضبُ غالباً» یعنی خود را جزو آدمیان مشمار تا زمانی که خشم و کینه بر تو غالب باشد. زیرا در این حالت کارهای ناپسندی از شخص رخ میدهد که هیچگونه کنترلی بر آن ندارد و این کارها باعث فرار و رنجش اطرافیان شده و مسبب تنهایی وی میگردد. مطمئناً خداوند نیز افراد تنها را دوست نخواهد داشت. «والسلام»

درباره مدیر

این را ببینید

حکم تسهیلات بانکی

سوال: تسهیلات بانک های امروزی چه حکمی دارد آیا ربا محسوب می شود یا خیر؟ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *